Hoe kijk je breed naar taalbeschouwing?

Voor de keuze van de taalbeschouwelijke focussen die in de lesscenario’s aan bod komen, kijken we breed en laten we de verschillende domeinen binnen taalkunde aan bod komen: tekstkenmerken en tekststructuur, woordgebruik, zinsbouw, spelling en leestekens. Uit onze eigen corpusanalyse blijkt immers dat leerlingen op al die vlakken nog verder kunnen groeien. 


Het lesscenario ‘Angstaanjagend artikel’ focust op tekstkenmerken en tekststructuur. De leerlingen oefenen op het gebruik van de W- en H-vragen en op het vormen van alinea’s. Andere lessen richten zich op woordgebruik. In ‘Recensie van een jeugdboek’ leren de leerlingen onder andere om vage termen en passe-partoutwoorden te vervangen door een rijke woordenschat. Het lesscenario ‘E-mail naar het dierenasiel’ focust dan weer op zinsbouw. Leerlingen oefenen op volledige zinnen bouwen en op samengestelde zinnen vormen. Ook het domein spelling krijgt ruimte in de lesscenario’s. In ‘Brief voor ouderdag’ oefenen de leerlingen bijvoorbeeld op de spelling van de werkwoorden in de tegenwoordige tijd. Ten slotte focussen we ook op de leestekens. In het lesscenario ‘Hoofdpersoon in je eigen verhaal’ besteden we aandacht aan aanhalingstekens in de directe rede.