Feedback en evaluatie
Feedback is essentieel om leerlingen te helpen groeien in hun schrijven. Toch zien we dat de transfer van feedback naar een volgende versie van de taak of naar een nieuwe schrijftaak vaak moeizaam verloopt. Bovendien geven leerkrachten aan dat feedback geven zeer tijdsintensief is en dat het aantal schrijftaken in de klas om die reden soms beperkt wordt. Daarom hanteren we in Schrijfbalans de onderstaande principes voor kwaliteitsvolle feedback op leerlingteksten.
1. Effectieve feedback-feedup-feedforward aan de hand van rubrics
Kwalitatieve feedback biedt de leerlingen een perspectief op het einddoel waar ze naartoe werken en geeft hun handvaten om te groeien naar een volgende schrijfopdracht toe. Daarom kadert feedback binnen Schrijfbalans binnen een feedback-feedup-feedforwardmodel. Daarvoor ontwikkelden we de volgende
rubric:
2. Niet te tijdsintensief voor de leerkracht
Uit onze bevraging komt naar voren dat leerkrachten schriftelijk feedback geven op leerlingteksten als erg tijdrovend ervaren. Handige evaluatie- en feedbackinstrumenten, zoals rubrics en ankerteksten, kunnen de feedbacktijd verminderen. Voor het project Fungel ontwikkelden we ook een aantal makkelijk hanteerbare scorewijzers. Je vindt ze ter inspiratie op de pagina over het project Fungel. In je eigen scorewijzer kan je onder 'taal' de taalbeschouwelijke focus opnemen.
Bovendien moet niet alle feedback van de leerkracht komen, hoeft die niet altijd individueel gegeven te worden en hoeft feedback niet noodzakelijk schriftelijk te zijn. Binnen de verschillende lesscenario’s van Schrijfbalans zetten we in op peer- en zelfevaluatie, op klassikale feedback en op mondelinge feedback.
3. Brede evaluatie met aandacht voor proces en product
Kwaliteitsvolle feedback is niet enkel gericht op het eindproduct, maar ook op het proces. Feedback op de eerste versie van de tekst is wat dat betreft zeer waardevol. Waarderende en aanmoedigende feedback is in deze fase van het proces zeer belangrijk. Daarnaast kan de leerkracht de leerling concrete tips geven om de tekst inhoudelijk en vormelijk te verbeteren. Het is belangrijk om het aantal tips beheersbaar te houden. Een tekst vol rood moedigt niet aan om de volgende, betere tekst te schrijven; een selectie aan concrete handvaten wel. Het is daarbij cruciaal dat de feedback helder en bruikbaar is, zodat de leerling weet hoe hij zijn tekst kan verbeteren en de tweede versie sterker kan maken. Werken met het links-rechtsprincipe zorgt ervoor dat de schriftelijke feedback overzichtelijk is voor de leerling. In het lesscenario ‘Geheime brief voor ouderdag’ komt het links-rechtsprincipe expliciet aan bod. Feedback na de eerste versie rendeert het meest als de leerling op basis van die feedback ook effectief een tweede versie moet schrijven.
Bronnen
-
List Item 1List Item 1
Koster, M., & Korpershoek, M. (2021). Maak er geen punt van! Feedback geven op schrijfproducten. Uitgeverij Coutinho.
-
List Item 2List Item 2
Goossens, S. (2023, October 30). Effectieve feedback op schrijftaken: 8 tips. Klasse. https://www.klasse.be/672431/effectieve-feedback-schrijftaken/
-
List Item 3List Item 3
Van den Branden, K. (2002). Leren schrijven doe je niet alleen! Naar een taakgerichte schrijfdidactiek in het basisonderwijs. School- en klaspraktijk, 43(173), 18-22.
Op zoek naar nog meer interessante materialen over de evaluatie van schrijven?
Ontdek de scorewijzers en ankerteksten voor e-mails, verhalen en informatieve teksten die we voor het project Fungel ontworpen hebben.


