Hieronder vind je tien inspirerende lesscenario's.
Ze tonen hoe je de schrijfschijf kan vertalen naar de concrete lespraktijk.
Elk scenario vertrekt vanuit een betekenisvolle schrijftaak. De taalbeschouwelijke focus kozen we op basis van de meest gemaakte genrespecifieke fouten uit onze corpusanalyse. Voor de differentiatieopdrachten hielden we dan weer rekening met de correlatie tussen fouten van leerlingen en hun vaardigheidsniveau. Tot slot integreerden we verschillende methodieken voor de directe instructie van taalbeschouwing en zetten we de principes van een krachtige schrijfdidactiek nog eens extra in de verf.
Voel je vrij om de lesscenario's te gebruiken en ze aan te passen aan de beginsituatie van je eigen leerlingen. Aan het einde van elk scenario vind je trouwens nog meer interessante lessuggesties!
Recensie van een jeugdboek
Download het lesscenariodoelgroep: derde graad lager - eerste graad secundair B-stroom
taalbeschouwelijke focus: bijvoeglijke naamwoorden
E-mail naar het dierenasiel
Download het lesscenarioDoelgroep: eerste graad secundair A-stroom
Taalbeschouwelijke focus: variatie in zinsbouw
Geheime brief voor ouderdag
Download het lesscenarioDoelgroep: derde graad lager
Taalbeschouwelijke focus: werkwoorden in de tegenwoordige tijd, bezittelijke en persoonlijke voornaamwoorden
Heksenverhaal
Doelgroep: derde graad lager - eerste graad secundair A- of B-stroom
Taalbechouwelijke focus: vermengen van werkwoordstijden vermijden
Recept voor een nieuw gerecht
Download het lesscenarioDoelgroep: derde graad lager - eerste graad secundair B-stroom
Taalbeschouwelijke focus: gebiedende wijs, signaal- en structuurwoorden
Hoofdpersoon in je eigen verhaal
Download het lesscenarioDoelgroep: derde graad lager - eerste graad secundair B-stroom
Taalbeschouwelijke focus: aanhalingstekens in de directe rede
Verslag: één dag uit het leven van ...
Donwload het lesscenarioDoelgroep: derde graad lager - eerste graad secundair A- of B-stroom
Taalbeschouwelijke focus: verbanden zichtbaar maken
Angstaanjagend artikel
Donwload het lesscenarioDoelgroep: eerste graad secundair A-stroom
Taalbeschouwelijke focus: structuur - 5W1H-vragen
Oproep
Download het lesscenarioDoelgroep:
Taalbeschouwelijke focus:
Opsporingsbericht
Download het lesscenarioDoelgroep:
Taalbeschouwelijke focus:
"Het is een kant-en-klare manier om schrijfopdrachten aan te brengen. We vinden als leerkracht vaak de moed niet om aan zo'n les te beginnen. Het feit dat er telkens een focus wordt gelegd is ook erg verademend en helder voor de leerlingen.”
Jane Faber, New York
“De leerlingen kregen hierdoor uit zichzelf het inzicht waarom ze de taalbeschouwingslessen moeten leren/kennen.”
“Je staat als leerkracht niet altijd meer stil bij zulke expliciete spraakkunst.”
Jane Faber, New York
“De kinderen waren ook erg enthousiast, wat we op voorhand niet verwacht hadden. Door de schrijfopdracht in kleine delen op te splitsen en alles stap voor stap aan te brengen, voelen ze zich enorm competent.”