Hieronder vind je tien inspirerende lesscenario's.

Ze tonen hoe je de schrijfschijf kan vertalen naar de concrete lespraktijk.

Elk scenario vertrekt vanuit een betekenisvolle schrijftaak. De taalbeschouwelijke focus kozen we op basis van de meest gemaakte genrespecifieke fouten uit onze corpusanalyse. Voor de differentiatieopdrachten hielden we dan weer rekening met de correlatie tussen fouten van leerlingen en hun vaardigheidsniveau. Tot slot integreerden we verschillende methodieken voor de directe instructie van taalbeschouwing en zetten we de principes van een krachtige schrijfdidactiek nog eens extra in de verf.


Voel je vrij om de lesscenario's te gebruiken en ze aan te passen aan de beginsituatie van je eigen leerlingen. Aan het einde van elk scenario vind je trouwens nog meer interessante lessuggesties!

  • Recensie van een jeugdboek

    doelgroep: derde graad lager - eerste graad secundair B-stroom

    taalbeschouwelijke focus: bijvoeglijke naamwoorden

    Download het lesscenario
  • E-mail naar het dierenasiel

    Doelgroep: eerste graad secundair A-stroom

    Taalbeschouwelijke focus: variatie in zinsbouw

    Download het lesscenario
  • Geheime brief voor ouderdag

    Doelgroep: derde graad lager

    Taalbeschouwelijke focus: werkwoorden in de tegenwoordige tijd, bezittelijke en persoonlijke voornaamwoorden

    Download het lesscenario
  • Heksenverhaal

    Doelgroep: derde graad lager - eerste graad secundair A- of B-stroom

    Taalbechouwelijke focus: vermengen van werkwoordstijden vermijden

  • Recept voor een nieuw gerecht

    Doelgroep: derde graad lager - eerste graad secundair B-stroom

    Taalbeschouwelijke focus: gebiedende wijs, signaal- en structuurwoorden


    Download het lesscenario
  • Hoofdpersoon in je eigen verhaal

    Doelgroep: derde graad lager - eerste graad secundair B-stroom

    Taalbeschouwelijke focus: aanhalingstekens in de directe rede

    Download het lesscenario
  • Verslag: één dag uit het leven van ...

    Doelgroep: derde graad lager - eerste graad secundair A- of B-stroom

    Taalbeschouwelijke focus: verbanden zichtbaar maken

    Donwload het lesscenario
  • Angstaanjagend artikel

    Doelgroep: eerste graad secundair A-stroom

    Taalbeschouwelijke focus: structuur - 5W1H-vragen

    Donwload het lesscenario
  • Oproep

    Doelgroep:

    Taalbeschouwelijke focus:

    Download het lesscenario
  • Opsporingsbericht

    Doelgroep:

    Taalbeschouwelijke focus: 

    Download het lesscenario

"Het is een kant-en-klare manier om schrijfopdrachten aan te brengen. We vinden als leerkracht vaak de moed niet om aan zo'n les te beginnen. Het feit dat er telkens een focus wordt gelegd is ook erg verademend en helder voor de leerlingen.” 

Jane Faber, New York

“De leerlingen kregen hierdoor uit zichzelf het inzicht waarom ze de taalbeschouwingslessen moeten leren/kennen.” 


“Je staat als leerkracht niet altijd meer stil bij zulke expliciete spraakkunst.” 


Jane Faber, New York

“De kinderen waren ook erg enthousiast, wat we op voorhand niet verwacht hadden. Door de schrijfopdracht in kleine delen op te splitsen en alles stap voor stap aan te brengen, voelen ze zich enorm competent.” 



Jane Faber, New York