Welke taalbeschouwelijke focus kies je?

Om een geschikte taalbeschouwelijke focus te kiezen voor je les schrijfvaardigheid is het belangrijk dat je die focus goed afbakent. Zo kun je in de categorie structuur bijvoorbeeld voor signaalwoorden kiezen, kun je bij woordgebruik inzoomen op gevarieerde bijvoeglijke naamwoorden of bij de leestekens specifiek aan de slag gaan met aanhalingstekens.


Om een definitieve keuze te maken kun je

  • vertrekken vanuit eerdere schrijfproducten van je leerlingen: waar lopen zij vaak tegenaan?
  • een beroep doen op de resultaten van onze corpusanalyse: welke taalbeschouwelijke fouten maken leerlingen het vaakst? Welke fouten komen het vaakst voor in een bepaald teksttype?


Wil je meer weten over de resultaten van de corpusanalyse? Bekijk dan het filmpje over 'Hoe schrijven leerlingen?'.

Frequente fouten


Op basis van onze corpusanalyse van 200 leerlingteksten hebben we een top 21 van meest voorkomende fouten opgesteld.


   

Download

Fouten per teksttype


Daarnaast hebben we vaak voorkomende fouten per teksttype in kaart gebracht. Welke fouten zijn eerder typisch voor een e-mail, brief, verhaal, verslag, artikel of beschrijving?


Download

Hulp nodig?


Hieronder vind je een overzicht van mogelijke topics per taalbeschouwelijke categorie, telkens met een korte uitleg en enkele verhelderende voorbeelden.