Hoe kun je differentiëren op het vlak van taalbeschouwing?
Uit de bevraging bij leraren van de derde graad lager en de eerste graad secundair onderwijs kwam naar voren dat de diversiteit binnen de klasgroepen een grote uitdaging vormt voor goed schrijfonderwijs. Daarom is differentiëren binnen de taalbeschouwelijke focussen een belangrijk uitgangspunt van de lesscenario’s. Elke leerling wordt op die manier uitgedaagd op maat.
In het lesscenario ‘E-mail naar het dierenasiel’, bijvoorbeeld, focussen de minder taalsterke leerlingen op het schrijven van volledige zinnen met onderwerp en persoonsvorm. Voor leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging, daarentegen, zijn er oefeningen op het vormen van samengestelde zinnen met een voegwoord. Op de pagina differentiatie vind je voor elk van de taalbeschouwelijke rubrieken (tekstkenmerken en tekststructuur, woordgebruik, spelling, leestekens) een overzicht van hoe je leerlingen op verschillende niveaus kan uitdagen met een relevante taalbeschouwelijke focus.