Hoe maak je schrijfopdrachten functioneel?
Een goede tekst schrijven is een uitdaging en vraagt van veel jongeren een flinke inspanning. Dan helpt het enorm als de schrijftaak functioneel of betekenisvol is. Dat betekent dat leerlingen kunnen schrijven over een onderwerp dat hen echt boeit, dat het schrijfdoel helder is en dat ze schrijven voor een échte lezer. Dat verhoogt hun motivatie en zin om te schrijven.
Door leerlingen betekenisvolle schrijftaken aan te bieden, worden ze gestimuleerd om te schrijven met een concreet doel en voor een specifiek publiek. Zo ontstaat er een duidelijke communicatiesituatie: de leerlingen schrijven bijvoorbeeld een briefje met leuke herinneringen en wensen aan hun moeder om haar te verrassen voor Moederdag. Het doelpubliek speelt daarbij een centrale rol: wie zal de tekst uiteindelijk lezen? In onze lesscenario’s voorzien we daarom opdrachten die betekenisvol en dus ook functioneel zijn. Denk aan een boekrecensie voor klasgenoten, een (fictieve) e-mail naar een dierenasiel om een dier te adopteren, een nieuw recept voor het receptenboek van de klas, een beschrijving van een vermiste directeur of een oproep voor deelname aan de Nacht van de Duisternis.