In de verschillende lesscenario’s is er aandacht voor klassikale, mondelinge feed-up in de voorbereidingsfase en individuele mondelinge ondersteuning tijdens het schrijven, via blitzbezoekjes. Precies dan kunnen leerlingen hulp gebruiken en advies onmiddellijk toepassen. Tijdens blitzbezoekjes leest de leerkracht wat de leerling al geschreven heeft en laat hij de schrijver hierop mondeling reageren, door bij onduidelijkheden (verkeerde) interpretaties te geven. Op die manier ligt de focus bij de feedback op de essentie: het schrijfdoel en de lezer. De leerkracht hoeft niet te wachten tot de leerling zijn tekst heeft aangepast, na een korte interactie gaat hij naar een volgende leerling. 


Uit onze bevraging blijkt dat zelfevaluatie redelijk ingeburgerd is in de klaspraktijk, maar dat er nog meer ingezet kan worden op peerfeedback. Ook leerlingen kunnen elkaar zinvolle feedback geven op basis van de vooropgestelde succescriteria voor de schrijftaak. Door feedback te geven op teksten van medeleerlingen, maken leerlingen spontaan de vergelijking met hun eigen tekst en zien ze makkelijker wat er nog anders of beter kan in hun eigen tekst. In zo goed als alle lesscenario’s wordt er ingezet op mondelinge en/of schriftelijke peerfeedback. 


Verder zijn klassikale tekstbesprekingen - binnen een veilig klasklimaat - een vorm van feedback die sterke leermomenten kan opleveren. Vóór alle leerlingen hun eerste versie terugkrijgen om die te herwerken, wordt de tekst van een van hen klassikaal besproken, met de bedoeling deze tekst van een gemiddeld niveau nog beter te maken. Met veel waardering wordt de tekst van de leerling samen gelezen en vanuit het standpunt van de ontvanger wordt samen nagedacht over mogelijke aanpassingen. Vooral kinderen die moeite ondervinden met schrijven, hebben baat bij deze werkvorm. Op deze manier leren leerlingen onder begeleiding hoe ze teksten kunnen reviseren: een belangrijke schrijfstrategie. In het lesscenario ‘Hoofdpersoon in je eigen verhaal’ komt deze vorm van feedback aan bod.